Pagina's

Wonen in Brugge - Triënnale wandelroute Noord

"Wat als 5 miljoen toeristen beslissen in Brugge te blijven wonen?"

Dit is het onderwerp - de rode draad - het beeld - de gedachte waarrond Triennale Brugge 2015 zich realiseert.  Dit is de uitdagende trip waaraan achttien internationale kunstenaars deelnemen.

Langs een parcours in de historische binnenstad staan 18 outdoor kunstwerken.
Voor wie het volledige parcours te lang vindt is het opgedeeld in 3 wandelroutes.

Wandelroute Noord 
Start in de buurt van het Jan van Eyckplein.

Nu blijkt dat ik tijdens mijn wandelroute Centraal iets te enthousiast was en reeds een klein deel van de wandelroute Noord heb afgelegd namelijk van het Jan Van Eyckplein tot de Canal Swimmers' Club.  Niet getreurd, met de aangename temperaturen van de laatste dagen wil ik langs de rustige Spiegelrei, die in de middeleeuwen een van de hoofdaders van Brugge was, menig wandeling overlappen.

We starten de Triënnale route Noord op het Jan Van Eyckplein, daar vind je een rood platform, niets bijzonders tot je erop gaat liggen, ja daar dient het voor, en je de omgevingsgeluiden en trillingen even in je opneemt...
Oké?
We wandelen verder langs de Spiegelrei of aan de andere kant van de Reie, de Spinolarei richting Canal Swimmers' Club aan de Carmersbrug.  Doe je de wandeling tijdens het weekend bij zomers weer breng dan je swimsuit mee, op andere tijdstippen kun je je even op het Canal Swimmers' platform installeren en wanneer je er zin in hebt, zoals de schildersklas op de foto, je impressies op papier zetten.


Persoonlijk verkies ik de paraatheid van mijn digitaal fototoestel.

Na even verpozen zetten we onze weg verder langs de Potterierei, ter hoogte van het Grootseminarie gaan we naar de kerk.  Hier plaatst de Canadees Grenier zijn maquette van een appartementencomplex waar rijken (waaronder 1 superrijke) en armen (onder andere 64 allerarmsten) samenleven.  Geïnteresseerden krijgen in een bijbehorende video de werking van het samenlevingsmodel toegelicht.  Of de voorgestelde orde stabiliteit of revolutie teweegbrengt zal blijken.

Wandelen langs de reien is ontspannend voor mij.
In de middeleeuwen stroomden langs de Potterierei goederen en rijkdom in en uit Brugge, vandaag zijn de reien stille getuigen van die bloeiperiode.
Vanaf een afstand zie je het silhouet van "Cataract Gorge".  Op de rustige Brugse Reie creërt Israëlier Romu Achituv een artificiële storm met in het woelige water een Brugse gotische trapgevelwoning.
Laat me zeker weten als jij een "storm" beleefd heb, ikzelf ben verschillende keren naar deze installatie komen kijken, maar met de beste wil van de wereld heb ik geen beweging, laat staan een storm, op het water gezien, integendeel ik was meermaals getuige van een spiegelglad wateroppervlak

Hier lijkt de stad Brugge meer verstard dan ze echt is...


Hoog tijd om een andere richting in te slaan.  Welke richting?
"Gold Guides Me", met deze woordsculptuur stelt de Noorse kunstenares Anne K. Senstad vragen bij de ethische normen die ons sturen.  De 3D woordsculptuur zie je op het dak van de Pakhuizen in de Wulpenstraat en je ontdekt er nog veel meer:  een hip, uniek, sfeervol, mooi terras aan het water


Urb Egg café terras gebouwd naar aanleiding van de Triënnale 2015, dus jammergenoeg maar te bezoeken tot 18 oktober.

Hier lijkt Brugge hipper dan in mijn dromen!

De Triënnale is geslaagd en zeker de moeite.
Mijn 3 favoriete installaties: Tree Huts in het Begijnhof (wandeling Zuid), Diamantscoop op de Markt (wandeling Centraal) en bij zomers weer Urb Egg café terras ;-)





1 opmerking:

  1. Tip: combineer de wandeling met een stadsspel! https://www.discover-belgium.be/event_content/culinair-stadsspel-brugge/

    BeantwoordenVerwijderen