Pagina's

Goede voornemens top 10.

Tussen allerlei eindejaarslijstjes, lijstjes met graag gewilde cadeaus en lijstjes nieuwjaarswensen valt mijn oog op een top 10 van goede voornemens voor 2016.

Toevallig hadden manlief en ik onlangs bij het nagenieten van een heerlijke maaltijd onder het nippen van een Brugs biertje onze beider goede voornemens voor het nieuwe jaar becommentarieerd.
Ik wil even verduidelijken dat ik heel geregeld goede voornemens maak, bij elke gelegenheid eigenlijk, natuurlijk met Nieuwjaar maar ook naar aanleiding van mijn verjaardag, of wanneer ik met vakantie ga, of als ik een project succesvol beèindigd heb of wanneer ik genezen ben van iets vervelend, en ook als iets me niet gelukt is, kortom gemiddeld om de 2 weken maak ik wel een goed voornemen, dikwijls herinner ik mezelf gewoon aan een voornemen dat ik eerder had gemaakt.

Ontstressen (staat op 5 in de top 10)
Gelukkig heb ik niet zoveel last van stress, toch niet bewust.  Ik kan wel eens in gedachten wegzinken en piekeren, maar van zodra ik voel dat ik stress krijg trek ik mijn schoenen aan en ga ik wandelen of op zijn minst in de frisse lucht uitwaaien en vooral rustig ademhalen tot ik weer relax kan glimlachen.
Als ik last zou hebben van stress zou ik een cursus yoga volgen.

Stoppen met roken (staat op 4 in de top 10)
Een gouden regel: als je niet begint te roken hoef je er niet mee te stoppen.
Je snapt het, ik heb zelf nooit gerookt.  Ik vind de rook storend en ben blij dat het verboden is te roken in openbare plaatsen en eetgelegenheden.  Wat rokers zelf soms niet beseffen is dat hun adem stinkt.  Gelukkig voor de sociale roker mag er in bepaalde delen van een café wel nog gerookt worden.
Aan degenen die in 2016 willen stoppen: volhouden en telkens opnieuw stoppen en je kan het! Manlief is lang geleden gestopt, hij rookte bijna een pakje per dag.

Dieten of extra kilo´s verliezen (staat op 3 in de top 10)
Het verwondert mij dat dit niet op nummer 1 staat.  Dieten is voor 2016 ook één van mijn goede voornemens. Vele vele jaren lang is het mij gelukt maximum 1 kilo per jaar bij te komen maar ergens dit jaar is toch een kilootje teveel blijven plakken.  Vandaar mijn goede voornemen om die ene kilo er weer af te krijgen, wat mij naadloos naar mijn tweede goede voornemen brengt:

Sporten (staat op 2 in de top 10)
Sporten of op zijn minst bewegen.  Ik ben niet super sportief en vind wandelen prima. Sedert een 10-tal dagen gebruik ik een stappenteller en probeer 10.000 stappen per dag te halen.  Onderschat het niet, als je niet gewoon bent te wandelen of een zittend beroep uitoefent moet je echt moeite doen om aan de 10.000 stappen te geraken. Ik probeer er 5.000 te zetten vóór de middag en de rest vóór het slapengaan. Het lukt me én het geeft een zalig gevoel als ik de verhoopte "10.000" op mijn schermpje zie verschijnen.

Meer tijd doorbrengen met familie en vrienden (staat op 1 in de top 10)
Wat een mooi voornemen!  Het stond niet op mijn lijstje, maar toen ik het las heb ik het meteen toegevoegd.  Hoe ik het concreet zal uitvoeren weet ik nog niet, maar is dat niet typerend aan goede voornemens?
Gelijkaardig aan dit voornemen is: iets geven aan anderen (staat op 9 in de top 10)

Alles op orde krijgen (staat op 10 in de top 10) is mijn derde goede voornemen.
Blij te lezen dat dit een zorg is van velen.  Ik weet al dat dit voor mij het moeilijkst uit te voeren voornemen zal zijn.  Naar het schijnt is er een goed boek van de Japanse opruimgoeroe Marie Kondo op de markt.
Dat boek heb ik alvast op mijn leeslijstje gezet.

Iets nieuws leren (staat op 8 in de top 10)
Hier mag ik zeggen dat dit geen voornemen is van mij maar een levensstijl.  Ik ben gewoon nieuwsgiering, ik vraag me allerlei af, ik ben benieuwd, er gaan weinig dagen voorbij zonder dat ik iets nieuws geleerd heb.  Jammergenoeg kan ik niet alles wat ik bijleer onthouden.

Op 6 in de top 10 van goede voornemens staat: geen schulden meer.
Mijn lening wordt maandelijks afgelost en alhoewel de einddatum niet in 2016 valt is het einde wel in zicht.

En op 7 in de top 10: stoppen met drinken.
Ik drink vooral veel water en dat blijf ik doen zeker nu ik een kilootje wil afvallen.  Verder kan ik mateloos genieten van een drankje in gezelschap en het is mijn goede voornemen dat zeker te blijven doen.

Bij deze wens ik iedereen een goede gezondheid en veel geluk in 2016!
En natuurlijk de nodige volharding om je goede voornemens effectief uit te voeren.

Heb jij goede voornemens voor 2016?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten