Pagina's

Waar ik bloemen, planten & co koop + blog leestip

Tuinieren: tijdverslindende hobby of gezonde opfleur beurt?
Cosmos: bloeit gans de zomer






Bezig zijn in sier- of moestuin, in zwarte aarde wroeten, eigen groenten kweken, klein fruit oogsten, onkruid wieden, bloemtinten combineren, hagen snoeien, composthoop keren, kruiden soigneren, kippeneitjes bijeen scharrelen en zelfs het gazon maaien, ik kreeg er niet genoeg van, het was nooit teveel gevraagd, integendeel de "groene klussen" deden mij al op jeugdige leeftijd helemaal opfleuren.

mijn geliefde tuin van vroeger
En toch hebben manlief en ik enige tijd geleden, nadat ik me meer dan 10 jaren heb kunnen uitleven in mijn geliefde tuin, beslist om naar het centrum van de stad te verhuizen... naar een woonst zónder tuin. Van een ommezwaai gesproken! Wie weet zou ik op die drastische manier misschien wel afkicken van een tijdverslindende hobby... want manlief houdt helemaal niet van tuinieren.

Als verwoed tuinliefhebber kan ik het niet evident noemen om in het centrum van de stad te leven zonder hof. Maar dankzij de groene oases en stadsparken in Brugge en dankzij manlief, die niet van tuinieren houdt en veel liever op stap gaat, lukt het leven-zonder-tuin in de Brugse binnenstad me eigenlijk vrij goed.

Toch weer een groen en fleurig stadsterras?
Alhoewel ik moet bekennen dat aan onze woonst 3 terrassen zijn: een schaduwterras aan de slaapkamer, een oost-zuid georiënteerd terras aan de living en een zuiders terras achter de garage, de 3 terrassen zijn ommuurd en hebben een gezamelijke oppervlakte van ongeveer 60 m².  Ik kan je verzekeren dat daar heel wat bloembakken en plantencontainers op kunnen ;-).

Het gebeurt meer dan eens dat ik, wanneer ik toevallig een bloemenzaak passeer, thuiskom met één of meerdere aanwinsten voor op het terras. Misschien is het een leuk idee om jullie te laten meekijken naar de successen en de minder succesvolle try-outs van de metamorfose van een kaal ommuurd stadsterras naar... een groen paradijsje. Iemand interesse?

Bij deze wil ik graag een paar planten & deco verkooppunten in het centrum van Brugge (er zijn er niet zo veel) die ik de moeite vind, met jullie sharen.

Hier een lijstje van de "bloemenwinkels" in de Brugse binnenstad waar ik wel eens of geregeld een terrasaanwinst vind:

1) de wekelijkse bloemen- en plantenmarkt op woensdag en zaterdag.

De Brugse Markt op woensdag is een van mijn favoriete pleisterplekken, dan gaat de wekelijkse voeding en bloemen en plantenmarkt er door.  De bloemen en planten zijn er van uitzonderlijke goede prijs kwaliteit. Het aanbod is mooi en seizoensgebonden, in het voorjaar en najaar vooral vaste planten en vanaf eind april een ruime keuze aan kleurrijke éénjarigen die de ganse zomer opfleuren!






bloemenmarkt Brugge
Streptocarpus: ideaal voor bloembak in de schaduw
Wanneer er een evenement of festival doorgaat op de Markt, verplaatst de bloemenmarkt zich een 150 meter verder, naar een andere bijzondere plek: onder de bomen op de Burg.

Op zaterdag vindt de wekelijkse bloemen en plantenmarkt plaats op het Beursplein, dichtbij 't Zand waar dan ook de algemene voeding en kleding markt doorgaat. 



2) decorateur en florist Frederiek Van Pamel

Bloemenkunstenaar Frederiek Van Pamel heeft een prachtige concept store op een boogscheut van de Brugse Markt. De verrassende etalage getuigt van zijn tomeloze fantasie en fleurt zonder twijfel het straatbeeld op, eenmaal in de winkel prikkelt elk stuk je verbeelding. De grote unieke decoratieve objecten zijn niet altijd goedkoop, je vindt er gelukkig ook betaalbare decoratie en originele ideeën. Je kan er eveneens terecht voor events, ontwerp en advies.

Frederiek van Pamel verkreeg het label Handmade in Brugge voor de hoogstaande kwaliteit waarmee hij zijn ambacht uitdraagt.

Concept store Van Pamel - Eiermarkt 3 te 8000 Brugge



3) Dille en Kamille


Ik heb al zo veel leuke en nuttige keuken- en tuinspulletjes gekocht bij Dille en Kamille.

In Brugge is de zaak gelegen op het Simon Stevinplein, naast The Chocolate Line, de pralinewinkel van de wereldberoemde Brugse chocolatier Dominique Persoone.
Aan de andere kant van de Dille en Kamille shop wordt de nieuwe vestiging van Le Pain Quotidien in gereedheid gebracht en daarnaast vind je Ellis Gourmet Burger restaurant. Het Simon Stevinplein lijkt wel een van de place to be in Brugge
... sorry, ik ben aan 't afdwalen...


Dus bij Dille en Kamille een keuze aan keukenkruiden en seizoensplantjes om de kleinste tuin of een mini-balkonnetje om te toveren tot een groen paradijsje. Zoek je een cadeau voor een stadstuin liefhebber? Wat dacht je van het "Zakboek voor de stadstuinier", of een paar tuinhandschoenen, of een vlinderhuisje, of een set plantenetiketten... ik word nostalgisch als ik in de Dille en Kamille shop rondkijk.

Dille en Kamille, Simon Stevinplein 17, 8000 Brugge



Als je liever op stap gaat dan tuiniert, en je komt naar Brugge, dan weet je al waar naartoe ;-).


verse keukenkruiden op de markt


Wilde planten in Brugge (blog leestip)
Daarnaast zijn er de planten die je niet hoeft te kopen, de planten die je vermeerdert of stekt en deelt of ruilt met andere liefhebbers én de planten die als het ware vanzelf groeien. Nee, nu heb ik het even niet over onkruid dat weg moet, maar wel over wilde planten.
Foto < Wilde planten in Brugge blog
Voor ik de "Wilde planten in Brugge blog" ontdekte, had ik de gewoonte mijn terras in het voorjaar te poetsen met sodawater, te schuren tot al het mos en groen dat zich tijdens de winter op het terras had genesteld verdwenen was. Ook kleine groene toefjes met lichtblauwe of gele bloempjes kregen van de bezem zonder er lang bij stil te staan.

Tot ik deze "Wilde planten in Brugge" blog ontdekte. Wat een openbaring en wat een schat aan informatie over de lokale flora. Vanaf nu mogen al verschillende wilde plantjes, die ik via de wilde planten blog herken, tussen mijn terrastegels en bloembakken en plantencontainers en zelfs op de stoep blijven groeien.  Als ik tijdens mijn wandelingen door 't stad een begroeide stoep passeer dan denk ik niet meer: deze bewoner houdt zijn stoep niet proper; ik denk nu steevast: deze bewoner heeft de "Wilde planten in Brugge" blog gelezen ;-)

Foto < Wilde planten in Brugge blog

Geniet van al het groen in de stad.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten