Pagina's

Laat je betoveren door de Praalstoet van de Gouden Boom!

Datum Gouden Boomstoet Brugge: 19 en 20 augustus 2017 vanaf 15u.


Gouden Boomstoet Brugge

De Praalstoet van de Gouden Boom gaat om de 5 jaar uit, de vorige keer was in augustus 2012, de volgende Gouden Boomstoet zal uitgaan in de zomer van 2017. Een topper voor op je wish-list!

Als je even tijd vindt om dat weekend richting Brugge te komen dan raad ik jullie aan de stoet mee te beleven, het is echt de moeite, voor volwassenen én voor kinderen! 


In tegenstelling tot een meer ingetogen processie is dit een praal- & feeststoet, geïnspireerd op de festiviteiten ter gelegenheid van het huwelijk van de Bourgondische hertog Karel de Stoute met de Engelse prinses Margaretha van York in 1468. 

Het is het schitterendste feest dat het Venetië van het Noorden ooit beleefde.

 

In een reeks van bewogen, ontroerende, soms grappige taferelen die acterend, zingend, dansend en musicerend worden uitgebeeld door zo’n 2000 kleurrijk uitgedoste figuranten, herbeleef je de Middeleeuwen en de feestelijke intocht van de pas gehuwde hertog Karel en hertogin Margaretha in Brugge.

 

 

Een van mijn favoriete taferelen is dat van de Franse koningin Johanna van Navarra, die bij haar bezoek aan Brugge onaangenaam verrast was door de kleurrijk uitgedoste Brugse vrouwen en uitroept: “Ik dacht dat ik alleen koningin was en ik zie hier duizend vorstinnen!”.

 

Johanna van Navarra

Laat me weten welk tafereel uit de Gouden Boomstoet jou het meest bijblijft.
 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten